donderdag 21 oktober 2021
Monica Rotgans, kleurhistoricus


Verf, het Gezicht van de Kunst

Zonder materie geen kunst, zonder pigment geen kleur, en zonder lijm geen verf. Wat is verf? Het blijft bijzonder dat we door verf, met een groep geselecteerde en georganiseerde kleuren, contact kunnen leggen met mensen en culturen die honderden of zelfs duizenden jaren terug gaan. Mooi om je te realiseren hoe vaak door schilders kleurencombinaties gekozen zijn om een verhaal te vertellen, en hoeveel paletten er sinds de prehistorie gevuld en weer schoongemaakt zijn. Wat zijn de oudste verven en waarvan werden ze gemaakt. Hoe werd er mee gewerkt en wat zijn de verschillen met nu en toen? Hoe overleven kleuren en wanneer verdwijnen ze? Deze lezing laat je zien waar je naar kijkt. Naar het handwerk van de schilders, de keuze voor specifieke kleuren en het verhaal dat ermee verteld wordt. Deze lezing is een reis door de kleurrijke wereld van het schilderpalet, vanaf de prehistorie tot vandaag de dag. Hierna zul je met totaal andere ogen schilderkunst bekijken.

Monica Rotgans (1951) is beeldend kunstenaar en initiator van het Project7Colours. Monica heeft de 7-jarige vakopleiding aan de oorspronkelijke Rijksacademie gevolgd, in de disciplines schilderkunst, monumentale-, en glaskunst. Schilderkunst vormt sinds haar afstuderen aan de Rijksacademie, de hoofdmoot van Monica’s
beeldende werk.

donderdag 18 november 2021

Karin Haanappel, kunsthistoricus



Viva La Vida Frida Kahlo

Frida Kahlo (1907-1954), wie kent haar niet? De iconische kunstenares die na een
zwaar ongeluk haar kracht hervond in de schilderkunst. De vrouw die ondanks alles
zichzelf bleef en in haar authenticiteit nog steeds een voorbeeld is voor velen.
We beleven verschillende onderwerpen, waaronder haar relatie met de kunstenaar
Diego Rivera (tot twee keer toe haar echtgenoot), haar kleding die een uitdrukking is
van haar passie voor de traditionele Mexicaanse cultuur en haar politieke visie. Met
Frida Kahlo kom je in een andere wereld, haar wereld, haar realiteit. Om deze wereld
te kunnen begrijpen, is het noodzakelijk om af te stappen van het westerse, lineaire
bewustzijn. Voor sommigen is dat heel makkelijk, voor anderen een uitdaging. Hoe
dan ook, probeer met een open blik te kijken naar alles wat in deze lezing voorbij zal
komen, en bovenal geniet, want #kunstmaaktgelukkig.

Karin studeerde Algemene Letteren aan de RUU, en later Kunstgeschiedenis. Vervolgens is zij aan de slag gegaan als onafhankelijk en zelfstandig kunsthistorica. Om ook de (vergeten) vrouwelijke kunstenaars in de reguliere kunstgeschiedenis voor het voetlicht te plaatsen, heeft zij zich vanaf het begin ingezet als spreekster én schrijfster om ook Herstory uit te dragen.

vrijdag 21 januari 2022

Krzysztof Dobrowolski-Onclin, kunsthistoricus



Hoe Fotografie kunst werd

Als je maar lang genoeg wacht, dan worden zelfs de meest banale kiekjes
uiteindelijk kunst, stelt Susan Sontag in haar standaardwerk 'Over fotografie'.
Zo kan het zijn dat de eerste gefixeerde afbeelding uit 1827, nauwelijks nog
een foto te noemen, in de kunstboeken prijkt, terwijl de voorstelling ronduit
banaal is: een uiterst vaag uitzicht uit het raam. Toch werd de nieuwe techniek razend populair toen in 1839 een toestel op de markt kwam waarmee werktuigelijk afbeeldingen gemaakt konden worden. Niemand die de vroege fotografie als een kunstvorm op zich zag, ze kon hooguit dienen als hulpmiddel van de schilderkunst. Wel volgt de vroege fotografie de esthetiek van de schilderkunst: portretten, stillevens,
landschappen. U hoort waarom fotografie snel populair werd en hoe het komt dat we foto's van bijvoorbeeld Julia Cameron nu tot autonome kunstwerken verheffen.

Krzysztof Dobrowolski-Onclin is cum laude afgestudeerd in de kunstgeschiedenis en Franse letterkunde en heeft aan de universiteiten van Amsterdam, Parijs en Krakau gestudeerd. Sinds 2006 geeft hij cursussen en lezingen over kunstgeschiedenis zonder zich tot een specialisme of een onderwerp te beperken.

maandag 21 februari 2022
Frederike Upmeijer, kunsthistorica



De grote meesters van de Italiaanse Renaissance

De Grote Meesters van de Italiaanse Renaissance, Da Vinci, Michelangelo en Rafael. Een aankomende tentoonstelling in de Hermitage aan de Amstel zal over Italiaanse Meesters gaan. In navolging van de Hollandse Meesters zullen grote namen van de Italiaanse kunstgeschiedenis te zien zijn. De drie grootste namen van de Renaissance kunst zullen belicht worden in een lezing van Frederike Upmeijer. Da Vinci die vooral een uitvinder, vernieuwer was, Michelangelo als Uomo Universalis, naast schilder, ook beeldhouwer, architect en dichter en Rafael als geliefde schilder van Hertogelijke hoven en het Pauselijke hof. Frederike Upmeijer studeerde kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen en is als freelancer werkzaam voor o.a. de Vrije Academie voor Kunsthistorisch Onderwijs, the School of Life en ze begeleidt reeds jaren kunst- en cultuurreizen, die haar vooral in Europa, op land en ter zee, brengen.

donderdag 17 maart 2022

Anissa Foukalne, kunsthistorica



Kunst uit de wereld van de islam in Nederland

Kalligrafie, geometrische patronen en moskeeën. Termen die vaak worden verbonden aan kunst uit de wereld van de islam. Wat betekent het eigenlijk en in hoeverre is het in Nederland te vinden? Kunsthistorica Anissa Foukalne zal tijdens een lezing ingaan op wat kunst uit de wereld van de islam inhoudt, waar het in Nederland te vinden is en hoe het in Nederland terecht is gekomen. Verwijzingen naar kunst en architectuur in islamitische landen zal ook gelegd worden, waarbij een diversiteit aan onder andere moskeeën, paleizen, tapijten, miniaturen en keramiek getoond zullen worden. Bereidt u zich voor op een ‘kunsthistorische reis’ door de wereld van de islam vanuit Nederland.

Anissa Foukalne is Nederlandse, geboren in Marokko. Na het gymnasium studeerde zij kunstgeschiedenis aan de universiteiten van Granada en Nijmegen. Bij haar medewerking aan exposities in Nederland draagt zij telkens de Islamitische kunst uit. Zij was gastdocent aan de Academie voor Traditionele Kunsten in Casablanca, docent aan de Vrije Academie en deed ook onderzoekswerk. Heden verricht zij ook bestuurlijke taken, geeft zij zomercursussen, rondleidingen en lezingen en publiceert zij over haar vakgebied. Zij beheerst zes talen. Ook bij haar hobby’s (dans, leze, reizen, film kijken, muziek luisteren) betrekt zij graag haar vakgebied.

maandag 11 april 2022

Anne van Lienden, conservator Singer


Jan Sluiters & De Modernen. De collectie Narding in Singer Laren.

In het voorjaar van 2022 opent de nieuwe Nardincvleugel van Museum Singer Laren.
Deze uitbreiding huisvest de grootse schenking van Els Blokker-Verwer: de
kunstverzameling van ruim 120 kunstwerken die zij samen met haar echtgenoot Jaap
Blokker bijeenbracht.
Na decennialang consequent doorverzamelen op de basis van de nalatenschap van
Anna en William Singer wordt Singer Laren met de toevoeging van deze belangrijke
schenking het museum van het impressionisme en modernisme in Nederland.
De Collectie Nardinc is bijeengebracht vanuit een grote passie voor de vernieuwende
schilderkunst uit de eerste helft van de 20 ste eeuw. Het accent ligt sterk op het werk
van Jan Sluijters en dat van zijn tijdgenoten onder wie Leo Gestel, Kees van Dongen,
Théo Van Rysselberghe, Jan en Charley Toorop. Ieder van hen gaf een eigen
invulling aan de modernistische schilderstijlen uit Parijs, van pointillisme naar
fauvisme en kubisme tot expressionisme. Tot slot is ook het interbellumrealisme
vertegenwoordigd, met werk van Herman Bieling, Dick Ket en Carel Willink.

Anne van Lienden studeerde Kunstgeschiedenis en Museologie aan de Universiteit van Amsterdam. In 2005 werd zij conservator bij het Frisia Museum (later Scheringa Museum voor Realisme) van Dirk Scheringa (2005-2009). In 2010 begeleidde zij als conservator van de ING Collectie de schenking van 250 hedendaagse figuratieve kunstwerken aan het Drents Museum in Assen. Sinds 2010 werkt zij als conservator van Museum Singer Laren mee aan talloze tentoonstellingen van internationale moderne kunst.

Lezingen in Residentie de Roskam

Alle lezingen worden gehouden in de zaal achter Restaurant Loetje, Hoofdstraat 26 naast Museum MORE.

Niet-leden zijn welkom en betalen € 10,- per lezing. Jongeren tot 18 jaar gratis toegang.